lauantai 30. syyskuuta 2017

Kaksi kertaa Tallinna / Two times Tallinn, Estonia

Syksy on saapunut! Puut ja pensaat loistavat kauniin värisinä ja muuttolinnut täyttävät pellot ja vesistöt. Niistä kuitenkin vasta ensi kerralla, nyt muistellaan kesän reissuja! Olen kuluneen kesän aikana tehnyt kaksi reissua Tallinnaan, tuohon kauniiseen Eestin pääkaupunkiin. Ajattelin tässä blogissa muistella noita retkiä.

Äidin kanssa Tallinnassa

Ensimmäisen matkan tein äitini kanssa. Olimme varanneet yhden yön hotellissa, niin ehtisimme enemmän kuljeskella kaupungilla, nauttia hyvää ruokaa ja shoppailla - tietysti.

Menimme laivalla Helsingistä, olin varannut meille pienen hytin, jossa saatoimme säilyttää matkan ajan laukkuja ja istuskella rupattelemassa. Välillä kävimme kahvilassa kahvilla ja katselemassa laivaa.

Näissä sängyissä kelpaa nukkua!
Our hotel room.

Tallinnassa ajoimme hotelliin taksilla. Tällä kertaa hotelliksi valikoitui huolellisen nettitarkastelun tuloksena Radisson Blu Hotel Olümpia. Halusin hyvä tasoiseen hotelliin, josta on hyvät näköalat.

Näkymät huoneesta olivat ihan hienot. Lisää korkeita rakennuksia tulossa näköjään...
We had great view from our hotel room.

Vähän aikaa levähdettiin huoneessa, olihan allekirjoittaneella jo monta tuntia matkan tekoa takana. Sitten olikin aika lähteä kaupungille, suuntana tietysti Vanhakaupunki.

On ne käteviä nämä nyky vempaimet! Älypuhelimella otettiin esiin kartta, joka kertoi miten pääsee nopeinta reittiä kävellen Vanhaan kaupunkiin. Puhelimen mukaan matkaa oli vain reilu kilometri, eikä aikaakaan menisi kuin muutama minuutti. Ei tarvinnut kanniskella mukana paperista karttaa joka rypistyy ja repeytyy joka kerta kun siitä katsoo suuntaa...

Siis reippahasti käypi askeleet! Allekirjoittanut esitteli kännykän toimintaa äidille samalla kun käveltiin ja pisteitä naureskeltiin, suunta näytti suurinpiirtein oikealta. Mutta!! Tuolla on niin ihania kukkia! Mennään sinne katsomaan! Hei, mitä tuolla on, se pitää katsoa! Tuolla on joku hieno rakennus, mennään katsomaan! Nyt pitää kyllä löytää joku penkki, johon istua, täällä on niin kuuma, tuolla on joku puisto mennään sinne istumaan! Puluja!! Ne pitää kuvata!!... Ei hemuli, kyllä tämä matka on paljon enemmän kuin kilometri...

Ja kännykässä pisteet menivät ristiin rastiin sikin sokin... Ja se kävelty matka oli, nooh, huomattavasti enemmän kuin yksi kilometri...

Lopulta kuitenkin päädyimme Vanhan kaupungin portille ja pääsimme ihailemaan kukkamyyjien ihania kojuja.

Vanhan kaupungin portti. Onneksi meille sattui hieno lomasää!
The Old Town gate. Luckily we had a beautiful vacation weather!
Kannattaa käydä katsomassa näitä kukkakioskeja, kun käytte Tallinnassa! (jos pidätte kukista).
When You visit Tallinn go and see these flower, it's worth it! (if You like flowers)

Ihania kukkia!
Beautiful flowers!

Kukkien kuvaamisessa ja ihailemassa vierähti taas aikaa vaikka kuinka kauan. Välillä ihmettelin mihin äiti hävisi, mutta sitten huomasinkin hänet kyykkimässä jossakin kukkakimpun takana kuvaamassa.

Kukkien kuvaamisen jälkeen menimme vanhaan kaupunkiin. Alkoi olla jo nälkäkin, mietimme mihin menisimme syömään.

Vanhan kaupungin kapeita kujia. Vanhakaupunki on ollut Unescon maailmanperintökohde vuodesta 1997.
Narrow street of Old Town. The Old Town was inscribed as a Unesco World Heritage Site in 1997.
Raatihuoneentorilla on mukava käveleskellä ja kuunnella katusoittajia sekä katsella sitä ympäröiviä kauniita rakennuksia.
One of my favorite places in Tallin is Town hall square in Old Town.

Lopulta valitsimme erään Raatihuoneentorin reunamilla sijaitsevan ravintolan. Nautimme hyvää ruokaa ja juomaa. Samalla katselimme torilla kuljeskelevia ihmisiä. Eli siis nautimme lomasta ja kauniista kesäillasta kuten kunnon turistit.

Kohta saadaan ruokaa!!
Soon we gonna have food!!

Siellähän se hotelli jo näkyy! Onneksi!
There's the hotel!

Ruokailun jälkeen päätimme suunnata lyhyintä reittiä hotellille, sen verran alkoi ramaista. Nyt siis tottelimme kiltisti kännykkää! Ja todellakin, matkaa kertyi vain reilu kilometri. Jalat alkoivat tosin olla jo niin väsyneet, että sekin tuntui kymmeneltä kilometriltä.

Hotelli huoneessa allekirjoittanut lysähti sänkyyn ja ilmoitti ottavansa pikku nokoset. Toisesta sängystä kuului vastaukseksi vieno tuhina, joten ilmeisesti äidillä oli samat aikeet.

Lyhyt nokoset, tv:n tuijotus ja kännykällä pelailu piristi kummasti. Joten oli aika lähteä tutustumaan hotellin ravintola tarjontaan. Masu vaati pientä iltapalaa.

Kovin oli hotellilla hiljaista. Me päätimme ottaa jäätelöannokset ja drinkin. Drinkki ei ollut hyvää,
jäätelö sen sijaan oli.

Jonkin aikaa rupattelimme ravintolassa henkilökunnan kanssa. Ihanaa muuten kun eivät osanneet suomea, saimme harjoitella englantia.

Sitten lähdimme nukkumaan.

Aamiaisella.
At breakfast.

Aamu valkeni sateisena. Päätimme aamupalan jälkeen lähteä shoppailemaan. Onneksi olimme ihailleet maisemia edellisenä päivänä, kun oli aurinkoista.

Hotellin aamiainen oli todella hyvä ja runsas.

Koko päivän satoi kaatamalla, siispä ehdimme shoppailla monta tuntia. Oikeasti emme me nyt niin paljon ostelleet, mutta on kiva katsella kaikenlaista. Ja ainahan sitä jotain mukaankin löytää. Allekirjoittanut osti uuden käsilaukun, jota olenkin etsiskellyt jo pidemmän aikaa.

Laiva Helsinkiin lähti vasta klo 18, joten ehdimme vielä ostosten jälkeen lepäillä hetken hotellilla. Olimme sopineet, että saimme pitää huoneen klo 16 asti.

Sitten olikin aika lähteä kotiin. Uloskirjautuminen sujui todella hitaasti, sillä hotellilla oli alkamassa EU kokous. Turvamiehiä ja poliiseja oli joka puolella. Odottelimme pihalla jonkin aikaa taksia ja taksimme olikin viimeinen joka pihaan sai ajaa, sen jälkeen hotellin pihan valtasivat poliisit ja muiden kulku estettiin. Tämä johtui siitä, että Viro toimii ensimmäistä kertaa EU-puheenjohtajamaana.

Ja sitten laivalle ja kohti Helsinkiä ja kotia! Pipomiehen luo!!

Satamassa oli kauniita vanhoja laivoja.
Beautiful old ships in the harbor.
Hei, hei Tallinna! Oli ihana miniloma!
Bye, bye Tallinn! it was a wonderful short vacation!

Risteilyllä

Toisen reissun Tallinnaan tein Pipomiehen ja anoppini kanssa. Vietimme anopin syntymäpäivää risteilyllä Helsingistä Tallinnaan. Laiva lähti iltapäivällä Helsingistä ja oli Tallinnan satamassa illalla. Yön vietimme laivassa.

Illalla söimme runsaan päivällisen . Aikaakin meni huomaamatta paljon, hyvässä seurassa juttu luistaa. Ruokailun jälkeen allekirjoittanut nautti mansikkadaiquirin, joka on lempidrinkkini.

Mansikkadaiquiri
Strawberry daiquiri

Välillä kävimme Pipomiehen kanssa laivan kannella katselemassa Tallinnaa iltavalaistuksessa. Kannella oli paljon aasialaisia turisteja, jotka kuvailivat innoissaan satamaa ja kaupunkia.

Tallinna iltavalaistuksessa.
Tallinna in the evening.

Risteilyn suurin jännitys momentti seurasi kuitenkin sitten kun oli aika mennä nukkumaan. Pipomies ei ole vielä kertaakaan loukkaantumisen jälkeen nukkunut muualla kuin kotona. Silloin hän on tukenut ylävartalon tyynyllä, ettei olkapäähän ja käteen ole sattunut niin paljon. Saimme laivan infosta ylimääräisiä tyynyjä. Pipomies sai hetken tyynyjä aseteltuaan mukavan asennon ja kivut hallintaan ja sai nukutuksi.

Olimme suunnitelleet, että heräämme aamulla aikaisin aamupalalle ja sitten menemme maihin. Aamulla kuitenkin satoi, joten päästimme olla menemättä kaupungille. Niinpä käänsimme kylkeä ja nukuimme hieman pidempään.

Aamupalan aikana alkoi kuitenkin paistaa aurinko, joten lähdimme sittenkin ulos laivasta. Aikaa meillä oli vain lyhyeen kävelyyn sataman lähistöllä.

Sadepilvet väistyivät ja saimme loppuristeilyn ajan nauttia auringosta.
It rained heavily all morning, but then the sun came out, and we took a little walk  looking at the ships in the harbor.
Täältä tullaan Helsinki!
Helsinki, here we come!

Laivamatka Helsinkiin sujui kannella merta ihaillen. On mukava olla reissussa, mutta kiva on tulla kotiin!

Lintuja

Muutamia lintukuviakin olen onneksi ehtinyt ottamaan, vaikka luonnossa liikkuminen onkin nyt kiireiden takia ollut aika vähäistä.

Kävimme eräänä kauniina päivänä merenrannalla katsomassa näkyykö lintuja. Merimetsoja oli paljon joka puolella ja tiirat kalastelivat rannan tuntumassa. Muita lintuja ei näkynyt.

Lapintiira havaitsi kalan!
Arctic tern sees a fish!
Merimetso kuivattelee siipiä.
Great cormorant.

Atsalea

Viimeisenä kuvana tänään on upea atsalea, joka on kuvattu Fuksinpuistossa Kotkassa. Fuksinpuisto toimii Helsingin yliopiston atsalea-lajikkeiden koekenttäistutusalueena. Puistossa on paljon muitakin kukkia. Käykääpä tutustumassa ensi kesänä!

Tässä kaikki tällä kertaa. Ensi kerralla palataan taas luontokuvien pariin!

1. Moi. Jopas oli reissut. Tallinna on vuosien saatossa muuttunut todella paljon. Rakennukset ovat kuin ameriikoista. Ei ole tullut käytyä edes risteilyllä pitkään aikaan. Ehkä ensi kesänä. Pientä matkan korviketta saa kun nauttii sinun blogi juttua.

Terveisiä myös pipomiehelle.

2. Tallinna on hienon näköinen paikka, ei ole tullut vielä koskaan käytyä .... !